NOSTALGIA MARKETING - Adapting to the Post-Pandemic World
The potent force of nostalgia in marketing has long been recognized, but in the post-pandemic world, a new trend is emerging—'nowstalgia.' Typically, retro products resurface every few decades, but the global disruptions of recent years have accelerated the nostalgia cycle. The holiday season, a time saturated with emotional and physical reminders of the past, is particularly fertile ground for invoking memories. Beyond intangible experiences, nostalgia often manifests in repackaged toys and products inspired by yesteryears.
Consumer behavior studies have consistently shown the power of nostalgia, revealing that consumers are more inclined to spend on brands that evoke feelings of longing or yearning for the past. To tap into this emotional reservoir, brands traditionally wait for a 20-to-30-year cycle before reintroducing past products. This strategy is carefully calibrated to allow the original consumers—now adults with purchasing power—to indulge in their nostalgic desires.
Consider the recent resurgence of early 2000s fashion trends, the revival of discontinued snacks like Vanilla Viennetta ice cream cake, or the adoption of retro logos such as Pepsi's homage to its 90s design. Even the entertainment industry is capitalizing on nostalgia, evident in the upcoming reboot of the iconic film Mean Girls, two decades after its original release.
The current wave of nostalgic products targets millennials who fondly recall their childhood and teen years in the 1990s and early 2000s. With disposable income in hand, these millennials are eager to satisfy their nostalgic cravings, often sharing these experiences with their own children. Additionally, Gen Z is entering a period of "Y2K nostalgia," creating a broad market for products that harken back to the early 2000s.
One notable example is the relaunch of the Furby toy by toymaker Hasbro. Liz Juusola, executive strategy director at branding firm Red Antler, emphasizes the importance of making nostalgic products relevant for today's audience. In the case of Furby, the toy was transformed into a modern popstar figure encouraging self-expression while preserving its original charm.
While the 20-to-30-year cycle remains a staple in marketing and cultural resurgences, some experts argue that modern circumstances, particularly the pandemic, have altered people's perception of time and nostalgia. The upheavals of recent years have made individuals more susceptible to shorter-term nostalgia, with people yearning for activities and events that occurred just weeks or months ago.
Moreover, the era of instant communication and visual technology has transformed the concept of nostalgia. Social media has made everything easily accessible, allowing individuals to revisit and remix content from the past few decades effortlessly. Companies like Netflix have swiftly capitalized on this trend, introducing products that evoke recent memories, such as a sleeping bag mimicking the design of their retired DVD envelopes.
In essence, 'nowstalgia' represents a shift towards a more immediate and personalized form of nostalgia marketing. While the 20-to-30-year cycle remains prevalent, the changes in societal dynamics and technology suggest that brands may need to adapt their strategies to cater to the evolving nature of nostalgia in the minds of consumers.
출처 : 스피쿠스
기사 제목: 스페이스X 스타십, 또 다른 시험 비행 실패로 폭발
팬데믹 이후 세계에 적응하는 노스탤지어 마케팅에 대한 기사는 마케팅에서 노스탤지어의 강력한 힘이 오랫동안 인식되어 왔지만, 팬데믹 이후 새로운 추세인 '노우스탤지어'가 등장하고 있다고 언급합니다. 이는 전통적으로 수십 년마다 한 번씩 재등장하는 레트로 제품들이 최근 몇 년간의 글로벌 혼란으로 인해 노스탤지어 주기가 가속화되었다는 것을 의미합니다. 특히 휴가철은 과거의 감정적, 물리적 상기요소가 풍부해 추억을 불러일으키기에 특히 적합한 시기입니다. 노스탤지어는 재포장된 장난감 및 옛날에서 영감을 받은 제품들로 종종 구현됩니다.
소비자 행동 연구는 노스탤지어의 힘을 지속적으로 보여주었으며, 소비자들은 과거에 대한 갈망이나 그리움을 불러일으키는 브랜드에 더 많이 지출하는 경향이 있다고 밝혔습니다. 이러한 감정적 저장소를 활용하기 위해 브랜드들은 과거 제품을 재소개하기 전에 전통적으로 20년에서 30년의 주기를 기다립니다. 이 전략은 원래의 소비자들이 이제 구매력을 가진 성인이 되어 그들의 노스탤지어 욕구를 충족시킬 수 있도록 신중하게 조정됩니다.
예를 들어, 2000년대 초반 패션 트렌드의 재유행, 바닐라 비엔나 아이스크림 케이크와 같은 단종된 간식의 부활, 90년대 디자인에 대한 펩시의 오마주와 같은 레트로 로고의 채택 등이 있습니다. 심지어 엔터테인먼트 산업도 노스탤지어를 활용하고 있는데, 이는 원작 발매 20년 후인 상징적인 영화 '미안해요 리키 림'의 다가오는 리부트에서도 명확히 볼 수 있습니다.
현재 노스탤지어 제품의 물결은 1990년대와 2000년대 초반에 자신의 어린 시절과 청소년기를 아름답게 기억하는 밀레니얼 세대를 타깃으로 하고 있습니다. 이 밀레니얼 세대는 가처분 소득을 손에 쥔 채 자신들의 노스탤지어 욕구를 충족시키려고 열망하며, 종종 이러한 경험을 자신들의 자녀들과 공유합니다. 또한, Gen Z는 'Y2K 노스탤지어'라는 시기에 접어들어 2000년대 초반 제품에 대한 광범위한 시장을 형성하고 있습니다.
노스탤지어 제품을 현대 관객에게 관련성 있게 만드는 것의 중요성을 강조하며, 퍼비 장난감의 재출시는 눈에 띄는 예입니다. 이 경우, 장난감은 자기표현을 장려하는 현대적인 팝스타 인물로 변모하면서도 그 원래의 매력을 유지했습니다.
20년에서 30년 주기는 마케팅과 문화적 부활에서 여전히 기본이지만, 특히 팬데믹으로 인해 사람들의 시간과 노스탤지어에 대한 인식이 변했다고 주장하는 전문가들도 있습니다. 최근 몇 년의 격변은 사람들을 몇 주나 몇 달 전에 발생한 활동과 이벤트에 대해 더 짧은 기간의 노스탤지어에 더 취약하게 만들었습니다.
게다가, 즉각적인 커뮤니케이션과 시각 기술의 시대는 노스탤지어 개념을 변화시켰습니다. 소셜 미디어는 모든 것을 쉽게 접근할 수 있게 만들어 과거 몇 십 년 동안의 콘텐츠를 무리 없이 다시 방문하고 리믹스할 수 있게 했습니다. 넷플릭스와 같은 회사들은 이러한 추세를 신속하게 활용하여, 그들의 퇴역한 DVD 봉투 디자인을 모방한 침낭과 같이 최근의 기억을 불러일으키는 제품을 도입했습니다.
결론적으로, '노우스탤지어'는 노스탤지어 마케팅에서 더 즉각적이고 개인화된 형태로의 전환을 나타냅니다. 20년에서 30년 주기가 여전히 널리 사용되고 있지만, 사회적 역학과 기술의 변화는 브랜드가 소비자들의 마음속에서 노스탤지어의 진화하는 본질에 맞춰 전략을 조정해야 할 수도 있음을 시사합니다.
단어 학습:
- Nostalgia (노스탤지어): 과거에 대한 그리움 또는 향수.
예: The movie's 80s soundtrack filled me with nostalgia for my childhood. - Nowstalgia (노우스탤지어): 최근의 과거에 대한 빠른 회귀와 그리움.
예: The recent video game release is pure nowstalgia, reminding me of the games I played last year. - Consumer behavior (소비자 행동): 구매 결정 및 소비 패턴에 영향을 미치는 소비자의 행동.
예: Studying consumer behavior helps companies tailor their products to meet customer needs. - Millennials (밀레니얼 세대): 1980년대 초부터 2000년대 초까지 태어난 사람들.
예: Millennials are known for their tech-savviness and value for work-life balance. - Disposable income (가처분 소득): 필수 지출을 제외한 소득 부분으로 자유롭게 사용할 수 있는 금액.
예: With more disposable income, people tend to spend more on leisure and luxury items.
영어 표현:
- Nostalgia marketing (노스탤지어 마케팅): 과거의 감정이나 추억을 불러일으키는 마케팅 전략.
- 예문: "Nostalgia marketing taps into consumers' fond memories to increase engagement and loyalty."
- Consumer behavior (소비자 행동): 소비자가 제품이나 서비스를 구매, 사용, 평가하는 방식에 대한 연구.
- 예문: "Understanding consumer behavior is crucial for businesses to design products that meet the market's needs."